fredag 8 oktober 2010

När det ena ger det andra

Igår satt vi i köket jag Oskar och Wilma. Wilma spelade spel på datorn och Oskar berättade något för mig som jag inte minns nu.
Plötsligt så utbrister han något som jag uppfattar som "King-Kong". Senare förstod jag att det förmodligen inte alls var det han hade sagt, men när jag nu upprepade "King-Kong" så tyckte han nog det lät som ett väldigt spännande ord.
Och som den frågvise herre han är, som inte låter något passera obemärkt, frågar han naturligtvis - "vad är King- Kong".
Utan att trassla in mig så berättar jag om den stora apan i filmen som klättrar på hus och ser allmänt gigantisk och otrevlig ut (har själv inte sett nya filmen, utan den gamla för typ 100 år sen).

Naturligtvis så ville han se hur apan såg ut, så vi googlade fram lite King-Kong bilder.



(Lånade från nätet)

Hursomhelst så blev det ju väldigt spännande detta, så bild efter bild skulle gås igenom. Wilma tyckte det var lika spännande hon och rätt som det var så hittade de en bild där King-Kong står på taken till World Trade Center och har fångat ett av flygplanen med ena handen, samtidigt som det andra flygplanet närmar sig. Jag skulle gärna visa bilden här, men den är upphovsrättskyddad, så ni får googla själva :).
Hursomhelst så står texten "Where was King Kong when we needed him?"

Ord är överflödiga för oss som vet vad som hände den där dagen, men för en 4 och en 8 åring kan ju bilden te sig lite märklig och nya frågor dök upp. Varför kraschar planen? Varför står apan på husen? Varför brinner planet? Osv. osv.
Då tog jag fram en årsbok från 2001 och delgav ett stycke historia. Ville verkligen visa autentiska bilder och jag visste att det fanns bra sådana skildrade i boken vi hade. Att bara berätta om flygplan som flyger in i höghus kändes inte aktuellt, då fantasibilder ibland kan vara mer skrämmande än verkligheten.
Om något överhuvudtaget kan vara mindre skrämmande än terrorattacken mot World Trade Center tål att diskuteras, men barnen följde "hitorialektionen" med häpnad och fashination.

Idag skulle Wilma återberätta händelsen för en kompis och hon hade verkligen fattat det helt rätt fast på sitt sätt. Wilma berättade om "bovar" som "tjyvade"  flygplan och kraschade "med flit" in i två höghus, och så var det ju!
Några följdfrågor på WTC har ännu inte dykt upp. Det finns ju mycket att fundera i kring angående det, men det var stort nog att krascha flygplan i skyskrapor med människor i, så mer info än så behövdes inte.
Man kan dock vara säker på att de får hela 11 september historien sig till livs så småningom.

Numera förstår dem dock varför King-Kong borde ha varit där när han behövdes som bäst.

Inga kommentarer: