onsdag 10 november 2010

Ibland har man änglar omkring sig

Läkaren jag träffade igår var bra och förtroendeingivande. Fast han gav mig ett tvetydigt råd som jag blev tvungen att få en second opinion om.

Han rekommenderade absolut att jag inte skulle amma alls på det infekterade bröstet under 5 dagar minst, utan pumpa så ofta jag kunde och se till att bröstet tömdes ordentligt regelbundet.
Det är ju bara det att ingen pump i världen är lika effektiv som barnet själv att tömma och om det nu är det viktiga så förstod jag inte vitsen med att avstå från amning.
Han kanske tyckte att jag skulle låta såret få en chans att läka, och visst gör det fasansfullt ont att amma just nu, men jag har å andra sidan haft värre sår som jag ammat med och som läkt fint ändå.

Väl hemma kollade jag olika sajter på nätet i ämnet, där det uteslutande rekommenderades att fortsätta amma som vanligt, trots infektion.
Ringde även upp min kära vän Kaisa som jobbar på BB och som är suverän att konsultera i just amningsfrågor. Hon var dock lite osäker på just Mastit, som hon inte stött på så ofta, men tillsammans kom vi nog fram till att fortsatt amning borde vara det enda rimliga.

Idag, på väg till jobbet, ringer kära vännen upp och frågar hur det är och hur det har gått. Hon säger att hon ska fråga de mer erfarna barnmorskorna på jobbet under eftermiddagen vad de säger och sen ringa tillbaka till mig :).
För ett tag sen ringde hon från jobbet, där jag under fikarasten tydligen varit samtalsämnet, och berättade att alla experter på området, dvs barnmorskorna, var rörande överens om att jag skulle fortsätta amma som vanligt.
Så nu kan jag ta det lugnt och bara amma på, med experters råd i ryggen.

En annan ängel idag var ingen mindre än Wilma (och lite hennes pappa), som åkte upp till ICA maxi och köpte en sjal i tröst-present åt sin krassliga mamma. Allt under hård sekretess.
Jag var nämligen lite avundsjuk på en sjal hon köpte åt sig själv förut, så nu såg hon till att jag fick en likadan, fast en annan färg :).
Gullunge!!!

Inga kommentarer: