torsdag 5 januari 2012

En liten update

Det är svårt att få tiden att räcka till åt bloggande när man är ledig. Ju mer tid vi har och ger varandra, desto mer tid VILL man ha för varandra, så dator och TV har fått stå tillbaka väldans mycket, vilket känns skönt.
Men nu har Niklas tagit Oskar och Emma på en storhandling (jo, jag försökte få honom att nöja sig med ett barn som sällskap, men han propsade på att jag skulle få lugn och ro :)) och Wilma leker med en kompis så jag tänkte försöka få lite tid att skriva något vettigt.

Jullovet så här långt har efter julhelgen dessvärre gått i sjukdomars tecken. Vi klarade oss hela julhelgen och annandagen tillbringades i Kungsängen hos vänner till oss.
Natten mot den 27:e insjuknade Wilma med feber, halsont och hosta. Inte mycket att göra än att ta det lugnt. Med alvedon i kroppen blev hon såpass att hon orkade leka lite, men vi höll oss hemma för det mesta och pysslade.

Till nyårsafton hade W piggat på sig och hade i stort sett bara den efterhängsna hostan kvar. Det var en himla tur, så att vi kunde fira nyår som planerat med familjen Fjäll + Micke & Sofie.
Det var en mycket trevlig kväll med god asiatisk mat och trevligt sällskap. På tolvslaget gick vi ut allihopa, vuxna som barn, och tittade på det storslagna fyrverkeriet över Rymdgatan och Valsta.

På nyårsdagen blev jag dålig och ungefär samtidigt började Oskar hosta. Jag fick feber, tung andning och hosta och kände mig allmänt risig. Redan dagen efter mådde jag bättre, men det gick förfärligt tungt att andas och jag hostade mest hela tiden. Oskar har nöjt sig med att "bara" hosta.
Så har det sett ut i stort sett hela veckan sen. Pigg, men tungandad och hostig. Har testat lite luftrörsvidgande, men tycker det bara hjälper för stunden. Avvaktar några dagar till, sen måste jag kanske agera för att få ett botemedel. Att jobba och inte kunna andas ordentligt är kanske dumt?!

I tisdags kväll besökte vi min brorsdotter Isabella och hennes fästman/pojkvän Dennis. De nyförlovade unga paret bjöd på en god Taco-middag i sin lilla mysiga lägenhet och vi hade en mycket trevlig kväll där!

Vidare så hade jag och Niklas hade sett väldigt mycket fram emot en inplanerad barnfri kväll som skulle ägt rum igår onsdag. Vi skulle ha ätit gott någonstans och gått på bio, medan barnens mormor och morfar skulle haft tre små nattgäster.
Nu ville ödet annorlunda då Emma passade på att insjukna på natten mellan tisdag och onsdag med samma symtom som vi andra. Feber, hosta och rossel.
Bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Restauranger och biografer har öppet andra dagar också :).
Tyvärr har vi också blivit tvungna att ställa in resan till Vingåker, där vi skulle hälsat på favoritfarbror Robert med familj samt barnens farmor och farfar. Känns dock dumt att åka med en familj som insjuknat i samma sjuka under loppet av en vecka. Det här är inget man så gärna delar med sig av och i synnerhet inte till några som ska ut och resa inom en snar framtid.

Vi får istället göra det vi har varit väldigt bra på det här jullovet,och som faktiskt har gjort att ledigheten känts alldeles underbar trots alla sjukdomar, nämligen att bara ta hand om varandra!
Sena myskvällar, prat och lugn harmoni har kommit att betyda mer än all världens aktiviteter!

Om jag får tillbaka min andning till normalt så tänkte jag försöka få kraft till projekt ommöblering i Oskars rum. Där behövs ny struktur för att få plats med mer lek och inspiration.
Tills dess pågår projekt bli frisk!

3 kommentarer:

Jessica sa...

Då vet vi varför Abbe igår kväll fick hög feber och hostan from hell;-) Även Cleo har börjat idag så vi härmar er lite! Så vi ses när vi är friska för årets första, och väldigt uppskjutna, lek- och fikadejt! Krya-på-er-kramar

Gunilla sa...

Nä fy vad tråkigt att vi delade med oss :(. Det var lite onödigt! Många kramar till er och hoppas alla kryar på sig snart!

Tanja sa...

Ja nu har ni väl varit sjuka så det räcker! se till att bli friska så kan vi ta en fika nåndag :)

God fortsättning!
Kram kram