lördag 7 januari 2012

Så minns jag 2011

Jag brukar sammanfatta året som varit genom bilder, men nu tänkte jag försöka se var jag minns genom en snabb resumé månad för månad och sedan kanske hitta lämpliga bilder till.

Januari: Snö, snö, snö och åter snö! Magsjuka hos barnen och fortfarande en relativt ny tillvaro med jobb, förskola blandat med VAB och för lite tid.

Februari: Av februari minns jag särskilt två händelser. Den ena var snöstormen den 11:e (tror jag) då jag skulle på HLR kurs samtidigt som trafikkaos rådde. Den andra var nya bilen som Niklas åkte med barnen till Göteborg och hämtade. Oändligt med snö och svinkallt förståss!


Mars: Mars var sjukdomsmånaden nr:1. Jag vabbade mer än jag jobbade, vilket syntes i lönekuvertet den månaden. Varken förr eller senare har vi varit så hårt drabbade av sjukdomar som den månaden.

Kak-bak i vabfabriken

April: Jag minns särskilt påsken, då värmen tog överhanden och tillät kortbyxor och t-shirt SAMTIDIGT som sista snön ännu inte hade smällt bort på vår tomt. Undrar om det var då jag sålde stora vagnen och köpte vår sista vagn ever; Brio racern.




Maj: Maj är alltid hektisk, men jag minns inte mycket av maj om jag ska vara ärlig. Jag kanske återfår minnesbilder när jag tittar på foton sen.


Vi besökte öppet hus på brandkåren Attunda. Mycket trevligt!

Juni: På skolavslutningsdagen åkte jag med barnen och våra grannar på en kryssning. Midsommar firades med dans i sätunaparken och middag här hemma. Wilma var på Rävsta en (eller två?) vecka(or).

Skolavslutningsdag


Juli: Semestern började för mig den 11:e och för Niklas veckan innan. När jag kom hem från jobbet efter sista arbetsdagen den 8:e skadade Oskar sitt finger i gräsklipparen och hade på samma gång änglavakt. Det som hade kunnat bli en riktigt ful skada läkte fint och hotade aldrig semestern mer än den första veckan.
Tillbringar några dagar i Sundsvall med familjen Fjäll och drar i slutet av månaden iväg på en tripp mot Göteborg och Skara sommarland.

I väntrummet på akuten med trasigt finger

Snart på väg...


Några bilder från Göteborg. Universeum, Göteborgshjulet och Avenyn från ovan  (längst upp i hjulet).


Skara Sommarland.

Augusti: Jag har semester första halvan varav den sista veckan själv med barnen. Vi drar på en till kryssning med samma grannar och vardagen rullar sakta igång med jobb, skola och förskola. Emma byter förskola till Ragna som Oskar går på och jag går upp i tid och börjar jobba 80 % istället för 75.

Vi lämnar Stockholm i solnedgång. Magiskt!

Suger ur det absolut sista från en sommar där vi faktiskt fått bada massor!

September: Wilma fyller 9 år och Oskar blir hela 5 år.  Vi jobbar och står i varvat med kalas och fritidsaktiviteter. Wilma börjar på dansmix vid Kulturskolan och börjar även spela trombon. Väldigt lyckade aktiviteter som passar henne!

Födelsedagstjej! Vår 9-åring.

Wilmas tårta med pirater (Jack Sparrow) tema.

En ståtlig nybliven 5-åring

Oskars tårta

Trombontjej!

Oktober: Vi börjar fundera på nästa års semesterresa och har väll för länge sen egentligen bestämt att vi ska åka tillbaka till Turkiet. Efter lite (mycket) velande hit och dit så bokas en resa till Side i augusti 2012. Emma fyller 2 år och det firas såklart! Jag är på underbara barn mässan med ett gäng goa grannar.


Emma på 2-årsdagen med sin favoritpresent. Kaffebryggaren!

November: Mörkt, trist och min absoluta hat-månad. Finns inget bra med november överhuvudtaget. Här hade vi planer på att fixa Emmas rum vilket av olika orsaker aldrig blev av.

Vi hade en heldag på naturhistoriska riksmuseet och Cosmonova. Jättekul! 

 December: Världen lyses upp en aning! Många kalas som avlöser varandra, luciafirande på jobbet och på barnens förskola. En helt magisk dans-avslutning på Kulturum med danseleverna från Kulturskolan, däribland Wilma, fick vi avnjuta. Även en trombonavslutning med hela brasseorkestern hade vi förmånen att få se och höra. Paketkalender, julkalender (bra!) och chokladkalender är varje dags tema.
Börjar känna mig trött och slut efter att ha jobbat varje dag (!) hela teminen. Inte ens vab (om man bortser från den ½ dag jag fick gå hem med en inte alltför sjuk Emma).
Det är ett mycket efterlängtat jullov som tar sin början efter min korta arbetsdag den 23:e!
Resten vet vi!
Frukosten på julaftons morgon lagad av Emma.
(Eftersom hon blev så otroligt förtjust i sin nya stekspade)

Tomten!

Lilla söta Hoppis!

Söt-Doddo!

Det här inlägget  har tagit flera dagar att slutföra. Skulle egentligen ha postas samma dag som det föregående, men en lunginflammation kom i vägen.  Så lite sent, men ändå mitt 2011!

Inga kommentarer: