söndag 29 januari 2012

Sjukhelg

I fredags eftermiddag ringde de från förskolan och berättade att Emma blivit trött och hängig efter mellanmålet. Det visade sig att hon hade närapå 39 graders feber, så det var bara att avsluta på jobbet och gå för att hämta hem sin sjukling.
Hon var verkligen jättedålig och började hosta och rossla sen till kvällen.
Nu idag är febern inte lika hög, men om det beror på att sjukdomen börjar gå tillbaka eller om det är ett resultat av att vi mer framgångsrikt fått i henne febernedsättande, låter jag vara osagt.

Våran lilla sjukling :(

Igår kväll började också Wilma hosta och kraxa igen. Hon klagade på ont i halsen precis innan hon kulle sova och hade lite svårt att komma till ro mellan hostningarna. Fast idag tycks ändå allmäntillståndet vara bra, så jag hoppas hon klarar sig från feber o.dyl.

För några veckor sen började jag och Niklas prata om att Wilma och Oskar, speciellt Wilma, skulle tycka om att se filmen Titanic. De är väldigt intresserade av historiska händelser och vi har både läst boken och sett dokumentär om skeppet Vasa, vilket fängslade deras uppmärksamhet oerhört mycket.
Nu i år är det ju 100 år sedan Titanic förliste, så jag gissar att det kommer att nämnas i media på ett eller annat sätt. Berättade för barnen om skeppet som krockade med isberget och även om filmen som bygger på händelsen. Barnen ville gärna se den, så igår gjorde vi slag i saken och tittade på första halvan.
Vilken succé!!
Vi kommer att behöva köpa en orginalkopia av den, för det här är inte sista gången den visas i vårt vardagsrum :). Inte mig emot, då jag ärligt tycker det är en av världens bästa filmer.
Ikväll ska vi se andra halvan och jag ser fram emot att se spänningen i mina barns ögon och att få svara på alla 100 frågor som kommer att komma. Man kanske ska läsa på lite?

Egentligen skulle jag och Niklas haft en kväll för oss själva idag, med lite shopping, god mat och ev bio. En natt utan barnen skulle vi också fått känna på då de skulle ha sovit över hos sin mormor.
Fast en febersjuk liten krax-kråka behöver sova med sin mamma och pappa, så vi får skjuta upp våran egenkväll till ett friskare tillfälle! Längtar :)!

I morgon ska jag åka iväg på 2-dagars konferens tillsammans med alla andra pedagoger inom förskolan i kommunen. Utvecklingsdagar kallas det visst! HÄR ska vi vara!
Det ska bli väldigt spännande och något jag sett fram emot att få göra. Jag hoppas bara att Emma är såpass OK att hon kan överlämnas i mormors vård under några timmar. Niklas har nämligen också planeringsdag på sin arbetsplats och måste som chef naturligtvis vara där. Men vi har en reservplan att ta till om det krävs, så iväg kommer jag i allafall!

Nu väntar jag på att Niklas, Wilma och Oskar ska komma hem från ica Maxi. Sedan ska de visst ut och åka skridskor, vilket varit ute-temat senaste dagarna. De fick ju nya skridskor båda två i veckan och isen på skolgården är spolad och fin = skridskodagar!
Oskar har lärt sig riktigt bra på dessa dagar och Wilma filar vidare på sin teknik och gör mer avancerade saker på isen än vad hon lyckats med tidigare. Ska skicka med kameran idag och lägga upp bildbevis på mina skridskoåkare i ett annat inlägg.

Over and out för denna gång!


Inga kommentarer: