torsdag 9 september 2010

Sömnskola?

I vår kommuns lokala tidning, gick en representant för vänsterpartiet igår ut i en insändare, om att kommunen bör erbjuda småbarnsföräldrar hjälp med en sk. sömnskola, där man ska kunna få information och tips om hur man ska få barnet att somna bra och sova hela natten.
De menar att sömnbrist påverkar arbetslivet och det sociala livet på ett negativt sätt och avslutar med att det "är en del av en gemensam välfärd".

Jag känner till problemet med barn som inte sover. Jag känner också till en rad "sömnmetoder", mer eller mindre beprövade, som ständigt riktar sig åt trötta småbarnsföräldrar.
Det är ju kul att någon uppmärksammar problemet och försöker ge sin lösning, men allvarligt?? Sömnskola?

Är det verkligen barnet som ska lära sig sova? Borde det inte vara föräldrarna som får lära sig om barns sömnbeteende? Skulle inte mycket vara vunnet på om föräldrar hade mer kunskap om barn och sömn, och inte lät sig stressas av alla sömnmetoder och de till synes allmänna uppfattningar som råder, om hur barn bör och ska sova?
Mindre sress = mer sömn?

1 kommentar:

Jessica sa...

Jag läste det där också. Lade ifrån mig tidningen och tänkte läsa den vi ett senare tillfälle när min hjärna var mer skärpt, trodde nämligen jag missförstått hela insändaren. Nu inser jag att jag förstod precis vad det stod, tyvärr...