fredag 11 februari 2011

Kurs i snökaos

Rubriken ovan borde kunna tolkas på fler sätt och hur du än väljer att tolka den så definierar den min dag på ett alldeles ypperligt sätt.

Idag har jag varit på kurs....i HLR - hjärt/ lungräddning och barnolycksfall.

SL och Sigtuna kommun borde ha gått en kurs i snökaos - så gör vi!

OK, det har snöat MASSOR! 3 dm djup snö i bästa fall och ännu värre på de ställen snön drivit och bildat stora vallar.
Jag blev inte jätteglad över att vara ute och skotta kl 06.10 i morse, men det var nödvändigt för att komma ut öht. Mina grannar hade tänkt lika, så över lag så såg det relativt bra ut på våran gata kl 07.05 i morse då jag gick hemifrån och skulle lämna barnen.
Det var ett parti som var lite knixigt och svettigt, men där hade jag inte förväntat mig att det skulle vara plogat. Däremot så tycker jag att gångvägar till och från skolor och förskolor borde ha någon sorts prioritet, likaså parkeringsplatser. Människor som ska till Sveriges största arbetsplats borde väll ändå kunna ta sig fram?

Detta hade inte kommunen tänkt på alls.

Att lämna barnen visade sig bli ett äventyr i sig och en uppvisning i usel kommunal väder-framförhållning.
Skolgården gick inte att korsa pga all snö, så vi fick gå runt, kliva över och klafsa i decimeterdjup snö fram till fritids. Här kunde jag ändå dra pulkorna.
In till lillans förskola var det upptrampat och hjälpligt skottat innanför staketet, så att vi kunde komma fram till dörren. Att dra pulkorna var däremot tvärkört.
På sonens förskola hade pedagogerna (!) skottat och dessutom varit ute med spade och hjälpt bilister som kört fast på parkeringen när de skulle lämna sina barn.
En eloge till dem, men i ärlighetens namn så har ju förskolans pedagoger i regel liiite annat att pyssla med än snöröjning om morgnarna.

EN (!) sketen traktor såg jag på min vandring. Vart var alla andra?
Inte någonstans tycktes det varit OK plogat och överallt försökte folk ta sig fram efter bästa förmåga. Att Sverige inte tar sovmorgon bara för att det snöar borde man kunnat räkna ut tycker jag.

Nu kanske jag låter naiv och alldeles underskattar problematiken i att röja undan snö, som man med över ett dygns framförhållning visste skulle komma. Jag hoppas bli förlåten isåfall!

De som verkligen hade anledning att kasta in handduken och se sitt uppdrag som omöjligt, borde ha varit bussar och tåg. Och visst, denna morgon när jag för en gång skull hade behov av buss för att ta mig till kursen ute vid Kolsta, så uppstod en del svårigheter, men bussarna GICK!!
Till skillnad mot övriga Stockholms län så levererade bussbolagen i både Upplands Väsby och Sigtuna kommun och det tackar vi för.
Något frustrerande förståss att missa anslutningsbussen och dra på sig ytterligare försening till det redan tighta schemat. När det sedan visade sig att bussen inte heller tänkte stanna på min hållplats ute i ingenstans, så blev det än mer frustrerande.
Ett besök på Arlanda terminal 5 och en taxiresa senare så kom jag ändå fram till stället där kursen hölls, endast 25 minuter sen. Det kunde ha varit värre...

Kurs i snökaos var det!

Min kurs i HLR var hursomhelst alldeles fantastiskt bra och skjuts ända hem fick jag efter dagens slut vilket jag var oerhört tacksam över.

Nu väntar sängen och jag längtar verkligen efter att få sova efter den här dagen.
I morgon måste jag köpa nya skor.
Godnatt!

1 kommentar:

Hanna sa...

Tänkte faktiskt på dig igår och undrade hur det gått att ta sig till kursen. Kan ju tänka mig hur mycket oplogad snö det varit att gå i från busshållplatsen. Men om du åkte taxi slapp du i alla fall den biten. ;)

Seriöst av pedagogerna att skotta åt föräldrarna! Det gjorde jag alltid när jag jobbade på ur- och skur, men jag gissar att det är en annan sak när man jobbar privat och ändå har uppsikt över barnen på gården under tiden.