fredag 25 februari 2011

En sjuk vecka

I veckan fick vi ovälkommet besök av den mest fruktade sjukdomen av alla! Jag talar naturligtvis om magsjuka :(.
Varför är vi så rädda för den egentligen? För jag har då aldrig träffat någon som tycker att magsjuka är en OK sjukdom att få.
Jag har fått anledning att analysera och bearbeta mig egen rädsla den här veckan och jag har nog kommit fram till att det värsta med sjukdomen är att den är så okontrollerbar. Feber och värk kan man hyfsat komma tillrätta med, men magsjukeeländet bara är där utan att vi kan göra något åt det.
Speciellt jobbigt är det när barnen drabbas tycker jag, eftersom det då krävs att man måste ta kontrollen över både barnet och magsjukan.
Natten mellan tisdag och onsdag sov jag kanske en timme. Resten av tiden torkade jag kräks eller låg på helspänn för att tolka signaler som kunde tyda på att kräks var på G, så att jag kunde hiva fram en bunke i tid, för att slippa kliva upp ännu en gång och riva bort sängkläder.
Ja ni hör ju själva hur sjukt det är!
Lyckligtvis släppte magsjukan sitt grepp om Oskar ganska snabbt, så redan under eftermiddagen var han på benen igen. Vi har dock tagit lite säkerhetsmarginaler och hållit oss hemmavid veckan ut, för under torsdagen visade det sig att Emmas mage var lite kass även den. Troligtvis inte magsjuka, men för säkerhets skull höll jag henne hemma också.
Nu tycks alla vara friska hursomhelst och det tackar vi för!!

Nu något helt annat :).

Emma tycker inte om att bli kladdig om händerna. I veckan gjorde jag egen fingerfärg som jag tänkte hon kunde kladda med, men icke!
Såhär mottogs det:

Jag är skeptisk mamma!

Uäääh! Ta bort det här kletiga!

Såhär kan vi ju inte ha det tänkte jag då. En Brånnare som är rätt för färgkladd. Nä, sånt måste arbetas bort :). Sagt och gjort inhandlade jag lite vanlig fingerfärg, vattenfärger o.dyl. Nu skulle här målas! I dagarna två har vi nu skapat det finare alstret efter det andra och Emma....ja, se och njut!

Försök 1:

Ok, mamma! Nu har jag dragit med penseln. Är vi klara?

Koncentration

Somliga har fått nog!

Försök 2, idag fredag:

Vad ska jag göra nu? Jag har inget att ta med!
Fingrarna!? Skulle inte tro det!!

Läromästarinnan!

Okej! Pensel är bättre, mycket bättre!

Inte nudda färgen, inte nudda färgen!

Sedär! Så tjusigt! Å vad kul!!

Måla mera! (inte nudda färgen)

Brorsan hakar på och han tillhör inte heller de blyga.

Emma börjar släppa kontrollen lite. Vänsterhanden
vill arbeta den med!

Bordet behöver piffas upp!

SÅ härligt tycker Oskar!

Nu är vi inne på målning 2. Klart mer aktiv med penseln.

Det heter ju fingerfärg av någon anledning!

Åh, kolla min hand!! Massa färg!

Ousch!! Nu kan jag faktiskt inte fortsätta. Ta mig
härifrån!!

Fortsätter vi såhär några gånger till så kanske hon lär sig att kladd är helt OK. Måla är dessutom ett väldigt roligt sätt att umgås på. Fredagsmys på högsta nivå!

1 kommentar:

Hanna sa...

Haha. Kul att hon är så mån att använda penseln. =)

Jag tycker det jobbiga med magsjuka är att man måste bädda om sängen hela tiden, helst samtidigt som man sanerar barnet från spyor. Positivt är väl att det inte brukar sitta i så himla länge, för det mesta. =)