fredag 20 augusti 2010

En trött dag

Idag har varit en sån där dag då jag kännt att jag inte riktigt räcker till. Eller...jag har nog räckt till åt mina barn, men inte åt mig själv. Det har varit minst ett barn som behövt mig hela tiden och det är inte vanligt.
Skulle varit en sån här idag :)

Efter morgonens sysslor packade jag in barnen i bilen och begav mig till ICA maxi för lite handling. Hade en saftig bonuscheck och stamkundsrabatt som jag ville utnyttja, annars är ICA maxi i regel en utmaning med alla 3 barnen. Fast idag antog jag den.
Köpte nya softshell jackor åt Wilma och Oskar att ha nu i höst. Jättefina och nedsatta en hundralapp, så för överkomliga 398 kr är de nu båda rustade för den kommande hösten. Några mössor och en tröja till O på slutrean fick det bli också!
Sen var det mat för hela slanten! Nu inför kommande födelsedagar är det så lätt att gå bland leksaker med barnen. För varje pryl de tittar trånande åt, samtidigt som de utbrister ett "Ååååh en sån däääär vill jag haaa", kan man bara kontra med ett "önska dig i present"!
Våra barn är nog rätt "bortskämda" där känner jag. En pryl här och en pryl där, som inte betyder så mycket i slutändan. Men nu är det som sagt köpstopp innan födelsedagarna och sen är det ju inte långt tills jultomten kommer :).

Efter handlingen tankade barnen lite korv och jag en macka utanför affären. Sedan åkte jag förbi min mamma på hemvägen och tog hand om lite post.
Väl hemma utbröt smått kalabalik. Oskar var akut trött och ville se en film, samtidigt som han nödvändigt var i behov av en kaviarsmörgås. Emma gnällde och ville amma och Wilma hade jag lovat följa med och leta efter någon kompis. Var börjar man?
1. Filmen, 2. Kaviarsmörgåsen = Oskar nöjd
3. Wilma till kompisen = hon sysselsatt
4. Ge Emma bröstet = mindre gnäll för en stund

När dessa åtgärder var avklarade kunde jag packa upp matvarorna, samtidigt som jag fick jaga runt på vild bebis. Strax därpå hade Oskar tröttnat på filmen och ville gå till Wilma. Fick muta med dataspel för att förhindra ett utbrott. Sen blev Emma gnällig igen så jag gav henne mat, vilken hon inte blev nöjdare av, så det var bara att försöka få henne att sova. Någonstans här börjar jag ana att huvudvärken jag känner säkert beror på att jag inte hunnit dricka kaffe än, så samtidigt som Oskar spelar radioapan (sr.se) försöker jag klunka i mig lite kaffe.
När Emma väl sov behövde Oskar någon sorts kvalitetstid, så ner med alla småbilar på mattan i ett försök att få till en bra lek när inte marodören var i närheten. Gick ganska bra.
Sen vaknade Emma samtidigt som jag skulle börja med middan. Oskar hade inte lust med något alls och var allmänt sur.
Vad gör man då?
Ja, inte vet jag (där ser ni, jag vet inte allt ;))!!
Det slutade med att Oskar fick kolla favorit-videoklipp på youtube. Lite jobbig aktivitet eftersom man måste vara där och kolla hela tiden så att klippen är lämpliga. Men vad gör man inte!
Emma rev runt i allt, klämde fingrar i skåplådor och reste sig ideligen mot mina ben, så när middan var färdig såg det ut som jag vet inte vad här hemma.
DÅ kom räddningen!! Mitt livs älskade!! Barnens pappa äntligen hemma!!

När Niklas kommer blir livet med barnen så mycket enklare. Vi hjälps åt och turas om. Armarna räcker till och barnen blir mer tillfreds.

Dagen slutade med att Oskar fick en kanonfin lek med sin fina pappa och Emma fick göra av med lite energi me dhjälp av gåvagnen. Wilma leker än med sina kompisar och henne ska jag gå och hämta nu.
För nu har jag tankat egentid och känner mig riktigt tillfreds, trots trötthet och lite smyghuvudvärk.
Nu ska jag rå om min stora prinsessa en stund. Det får man passa på med på kvällen då hon ska lägga sig, för på dagen är hon vanligtvis en väldigt upptagen tjej med alla sina kompisar.

I morgon är en ny dag. Då ska jag och Oskar åka till OK och tvätta bilen och sen vidare till Clas Olsson och köpa glödlampor och batterier. Typiskt mamma-son göra!!

1 kommentar:

Anna sa...

Jag blev anfådd bara av att läsa det. Vilken dag!