fredag 17 december 2010

Grannar, snökaos och flyttröra

Jag vet att jag har skrytit förut här i bloggen om hur bra vi bor och vad lyckligt lottade vi är som har så bra grannar.
Nu ska jag skryta lite till :).

Grannar är ju så bra, inte bara för att man kan ha trevligt i sällskap med dem man lär känna väl, utan också för att de alltid finns där. När det krisar sig så kan man alltid fråga om hjälp. Är inte granne A hemma så kanske granne B har det där ägget som saknas till pannkakssmeten.
Eller som i söndags.....
Då skulle våran nya 160 cm säng på plats i sovrummet. Efter ett kort lyft så insåg jag att jag inte skulle orka lyfta upp åbäket för trappen, så jag sprang och knackade på hos granne D, som snabbt kom ilandes för att hjälpa. Efter några försök inser vi att sängen inte kommer att kunna lyftas uppför trappen, varpå Niklas och granne D tänker så det knakar. De går ut och ser över möjligheten att ta den genom balkongdörren på utbyggnaden (balkong saknas ju ännu). Då kommer granne L förbi och erbjuder sin hjälp. Fantastiskt!!
Utan egen vinning hjälper dessa karlar oss att lyfta, skjuta och dra en otymplig 60 kg säng genom balkongdörren och in i huset. Granne L hjälper också till att ställa den på plats.
Utan dem hade vi aldrig fått upp sängen på övervåningen!

Eller som idag.....
Jag hade läkartid med Emma kl 9.00 och hade glömt (?) att jag inte har bil just nu, då Niklas måste köra säkert genom snöyran på dagarna (det gör man i en Hyundai).
Att börja jobba kl 10 och behöva ta bussen till och från doktorn med två barn var en ekvation som inte gick ihop.
Då är dem där!!! Super-snälla-silver-Fjälls, våra fina grannar näst längst ut, som nyss hemkomna från BB med nyfödd bebis glatt lånar ut sin bil så att jag ska hinna bättre.

Jag blir så glad i själen när jag tänker på dessa underbara människor som liksom av en slump råkar bo på samma gata som vi. Vilken tur vi har!!

Nåväl, apropå våran gata så ser den ut ungefär såhär:
Bild från förra året. Snöhögen närmast är faktiskt 
något mindre för tillfället.

Snö, snö, snö! All denna snö! Var ska vi göra av den?
Både igår och idag har jag fått skotta då jag kommit från jobbet och det är tungt! Det är vackert med vinter och jag ser fram emot en gnistrande vit jul, men nog kände jag allt idag en pytte-liten gnutta avund för dem som bor i lägenhet.
Fördel är att det blir roligare att leka ute nästa vecka då jullovet börjar.

Wilma bor numera i sitt nya rum. Fast tidsbristen och fullt att göra har gjort att vi inte hunnit så långt som vi önskat. Vi måste skruva ihop det sista av hennes möbler och sen försöka sortera in och sortera ut de saker hon ska ha där. Mycket grejer finns det.
Vi måste helt tömma hennes gamla rum så att vi kan börja måla väggarna i den färg Oskar vill ha. Sen är det meningen att han ska få byta rum och nya möbler skruvas ihop.
När det är klart så ska vår nya säng in i Oskars gamla rum, kanske lite hyllor på väggarna samt en platt TV på väggen.
DÅ är det inte alls färdigt, för då ska vi ge oss i kast med vårt gamla sovrum, det som ska bli Emmas rum. Till min stora lycka så har jag upptäckt att tapeterna som sitter där och som vi vill ha bort, lossnar lätt som en plätt när man drar loss dem, så arbetet tycks inte bli så omfattande som jag befarat. Utmaningen blir att sätta igen dörren och slå ut en vägg mellan de båda klädkamrarna.

Jag hoppas att det ska gå lite fortare nu när vi får mer tid, men samtidigt så kan bara tanken på allt arbete vi har framför oss göra att jag nästan tappar andan. Att se alla prylar, som i nuläget ligger vad som tycks vara huller om buller, kan göra mig oerhört stressad. Men det får ta den tid det tar helt enkelt. Vi måste ju hinna leva också!

Efter helgen ska jag fota och lägga ut bilder på hur rummet blev till slut.
Vi är sååå nöjda och väntar nu bara på att balkongen ska byggas lite senare efter nyår.

Nu är det dags för sängen! Lev väl!!

Inga kommentarer: