lördag 6 februari 2010

Grannar - me like!

Så som vi bor (framgår av vinterbilderna längre ner) kan jag tänka mig väcker stor avsmak hos vissa människor, medan det är himmelriket för andra. Vi ingår helt klart i den senare kategorin och kan faktiskt på allvar inte tänka oss en bättre plats att bo på medan barnen är små.
Här står förvisso husen tätt i rader,med allt vad det innebär - grannens grillos i vardagsrummet om sommaren och det faktum att vintermörkret i kombination med innerbelysningen i princip gör att man ser vad grannen mittemot äter till frukost och middag. För vissa kan kanske bara tanken på detta göra att kalla kårar rinner längs ryggraden, men då ska jag berätta det fantastiska!
Du är ALDRIG ensam!

Grannar väljer man inte, de får man på köpet om man väljer att bo som vi. Vi har tur! Våra grannar är allt ifrån trevliga till supertrevliga. Ingen dysterkvist som förpestar tillvaron så långt ögat kan nå.
Vi väljer dock vårt umgänge. Det är det bästa med alltihop. Du måste kunna samverka med de flesta för att kunna bo såhär, men du väljer vem eller vilka du vill lägga extra energi på och kanske umgås mer frekvent med än att småprata vid sandlådan.
Vi har flera potentiella grannar som vi VILL umgås med. Några riktigt härliga familjer. Barnen har kompisar inom "spott-längd" som de själva kan gå till och vill man aldrig ha tråkigt, så behöver man inte det här!

Fast såklart.....lika lite som jag förstår hur man kan bo på landet med 200 meter till närmsta granne, så begriper jag ju att några inte alls kan förstå hur jag kan se tjusningen med det här.

I förrgår böjade jag fundera på om man (läs: Niklas) inte måste ta och skotta av taken. Det ligger ett rejält lager av snö och vem vet vad som händer när det där börjar smälta. Det är några extra ton vi snackar om som kommer att tynga och framför allt rinna undan när det blir tö.
Hursomhelst så såg jag igår att vår kära granne mittemot var uppe på taket och skottade av sin snö, så jag pratade lite med honom om det. Niklas och jag kom sedan fram till att det nog var bäst att snön kom bort. Som en löpeld har detta sedan spridit sig i grannskapet. Idag var Niklas och grannen bredvid uppe på vårat tak och skottade. I längan bakom oss var det också folk på taket som gjorde sitt bästa för att få bort det uppemot halvmeter tjocka lager av snö.
Lite roligt att det smittar :).
Mannen på taket

Barnen i snöhögen!

Snörutschkana!

2 kommentarer:

Jessica sa...

Ni kunde inte skickat lite inspiration till oss längre ner i raden;)

Jag säger som du, kan inte tänkta mig ett bättre ställe att få växa upp på som barn. Vi har sån tur att vi flyttat just hit och fått just er som grannar!

Såg ditt mess, va kul att Cleo och Oskar kommer srpinga runt i likadana skor till sommaren:)

KRAM på er

modekids sa...

Gillar du barnkläder? Då ska du kolla in vår nya blogg om barnmode!