torsdag 14 januari 2010

Vardag igen :)

Nu är vardagen igång på allvar igen och vi ska försöka få in lite rutiner som tydligen helt glömts bort under jullovet.
Oskar har börjat gå 15 tim/v på förskolan nu och Wilma har inget fritids längre. Det betyder att Oskar är hemma med mig måndag och fredag och att Wilma kommer hem direkt efter skolan varje dag.
Det är inte jättemycket man hinner kan jag säga. Att åka utanför kommungränsen är bara att fetglömma då jag ju måste vara hemma senast 13 de flesta dagar, eftersom Wilma slutar då. Möjligen att jag kan passa på att göra något större projekt på tisdagar då Wilma slutar 14.15, men tiden är ändå knapp.
Oskar är i stort behov av struktur och rutiner just nu, så jag tänkte försöka skapa oss en ganska fyrkantig tillvaro nu i början.
På måndagar, då han är ledig med mig, tänkte jag att vi ska börja gå till öpnna förskolan. Det blir bra för både honom och mig tills vi kan vara ute på gården mer och leka. Just nu är kompisar till honom här hemma en bristvara, så det blir ett jättebra komplement till förskolan känner jag. Dessutom får jag förhoppningsvis lite mer kontakter :)
På onsdagar tänkte jag försöka gå till ÖF med bara Emma då det är öppet bara för bebisar under förmiddagen. Fredagar blir antingen mys-dagar eller ÖF beroende av väder och ork.
Faktiskt tänkte jag att ÖF premiären ska ske i morgon. Då får Oskar tid att bekanta sig med miljön två gånger tätt efter varandra, vilket jag tror blir bra.

Wilma verkar tycka det är OK att vara tillbaka i skolan iallafall. Vi jobbar på att hon ska gå till skolan helt själv, vilket inte är så populärt. Som det är nu följer jag henne halvvägs, ca 50 m, om Emma sover (vilket hon gjort varje dag hittills), sen få hon gå resten av biten själv.
Idag kröp det fram att "fröknarna bara pratar med varandra" när hon ska säga godmorgon (hon menar fritidspedagogerna, ej hennes lärare). Då tycker W att hon inte blir sedd och vill såklart hellre bli "överlämnad" av mig.
Sa till henne att hon kan glömma fröknarna, då hon ju inte går på fritds längre, och gå direkt till kompisarna istället. Få se om det känns bättre för henne med vetskapen att hon inte måste anmäla sin ankomst till icke-lyssnande fritidspesonal på morgonen *lite irriterad*. Min lilla gumma...

Tja....mer har jag inte att förtälja just nu. På återseende!

Kan inte ni som läser här skriva en kommentar så att jag vet vilka ni är?!

4 kommentarer:

Tanja sa...

Jag läser här men det hade du nog redan gissat dig till hihi! :)

kram Tanja

Hanna sa...

Jag läser här. Vi kanske ses på Öppna förskolan imorgon. Jag har också planerat att gå dit en liten stund på väg till BVC.

Anonym sa...

jora dåså

Jessica sa...

Halloj! Kikar in igen, va fina bilder du lägger in. Ses om en timme:) Kram på er från grannarna